Forskning

Som en del af kampagnen Drøn på skolegården gennemfører Syddansk Universitet et forskningsbaseret interventionsstudie. Både kvalitative og kvantitative metoder er i spil, og fokus er især på de mindst aktive elever. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Kampagnens forskningsprojekt er det første interventionsstudie, der målrettet udvikler og undersøger effekten af fysiske nedslag i skolegårde og organisatoriske ændringer, som fremmer skoleelevernes lyst til at røre sig. 

Projektet benytter både kvalitative og kvantitative metoder  – blandt andet deltagerobservationer, interviews samt målinger med GPS, pulsmåler og accelerometer.

Interventionsprojektet bygger videre på Kræftens Bekæmpelses pilotprojekt Drøn på skolegården og på den nyeste viden og erfaring fra en række danske og internationale studier. Målet er at give kommuner og skoler nye evidensbaserede værktøjer til at indrette deres skolegård, så børnene bliver mere fysisk aktive.

Resultaterne vil løbende blive publiceret i videnskabelige tidsskrifter, i relevante danske fagblade - og her på kampagnens website.

Læs mere på Center for Interventionsforsknings website​

Læs om pilotprojektet

Foto: Leif Tuxen

​​
Drøn på skolegården

c/o BARK Rådgivning A/S
Borgergade 111
1300 København K

M   info@droen.dk
Cookies